Toervaren / vlakwater varen

Toervaren en vlakwater varen

Je haalt je kano uit de loods en legt hem in het water, stapt in en begint te peddelen.
Gelijk heb je de jachtige dagelijkse wereld verlaten en geniet je van alles om je heen.

KCT organiseert toertochten op onze vrijdagavond clubavond, in de weekenden en soms op doordeweekse dagen. Op deze tochten is iedereen welkom, van jong tot oud en in alle soorten boten. Onder aanvoering van een tochtleider gaan we samen op avontuur. Deze toertochten, op alle soorten water, vormen de basis van onze vereniging.

De tochten

De afstand van de tochten is verschillend. Op vrijdagavond is 8 km al een hele afstand. Op een weekenddag variëren de afstanden tussen de 10 en de 30 km. Je neemt eerst deel aan de korte tochtjes en naarmate je meer ervaring en conditie krijgt, kun je deelnemen aan de langer tochten. Houd er rekening mee dat je zeker een uur in je boot moet kunnen zitten. Tijdens de tochten is er altijd tijd voor een pauze, zorg dus dat je iets te drinken meeneemt en vergeet ook de versnaperingen niet.

Naast dagtochten wordt er een kamp georganiseerd. Bij KCT denken vele leden nog met weemoed terug aan het Bollendorff stromend water-kamp dat elk jaar wordt gehouden in Luxemburg.

Vaardigheden

Op de kortere tochten is iedereen welkom. Het is van belang dat je minimaal een uur achter elkaar kunt varen. De snelheid op beginnerstochten ligt rond de 5/6 km per uur. Worden de tochten langer zal de vaarsnelheid omhoog gaan tot ca 7 à 8 km per uur. De tochtleider kan altijd aangeven wat het karakter van de tocht is.

Er worden ook tochten gevaren op grote rivieren met scheepvaart. Luister goed naar de instructies van de tochtleider en draag bij voorkeur een zwemvest.

Kano uitrusting

Afhankelijk van het te varen water kies je je kano; hoe langer en smaller hoe sneller je vaart. Hoe korter en breder hoe wendbaarder je kano. Ieder heeft zijn eigen voorkeuren. Ook hier kan de tochtleider je helpen met de keuze van de juiste kano. Drijfvermogen voor en achter is altijd verplicht, het dragen van een spatzeil is erg handig op de grote rivieren en een zwemvest wordt aangeraden.

Kijk altijd goed naar het weer en pas je kleding erop aan, hoofdbescherming wordt vaak vergeten.

Voor impressie van toervaren en vlakwater activiteiten, klik op onderstaande link
Toertocht over de Linge
Toertocht over de Alm